Soovimatud heateod, ehk meeleheitekarjatused tasuta ühistranspordist

Kui ma kuulsin, et maakonnaliinidele ka tasuta bussisõit tahetakse teha, oli mu esimene reaktsioon: “Päriselt või? MIKS?!?” See on mu küsimus siiani, sest selle plaani tegijad pole ilmselt elus regulaarselt ühegi maakonnaliiniga sõitnud, kui nad arvavad, et HIND on sealjuures suurim valupunkt. Las ma teile nüüd jutustan (inimesena, kes on üles kasvanud kuskil karu sellesamuse ja Kolka-Kükakannu vahel).

Kohalikud maakonnaliinid

Kui ma sattusin Savilöövi ühistranspordiseiklusi lugema, sain aru, et sama mustri järgi korraldatakse maakonnalinne vist igas Eesti nurgas. Nimelt üllatas Savilöövi inimesi see, et 45 km läbimiseks kulub maaliinibussiga 1,5 tundi. 30 km/h tundubki olevat bussigraafikute koostamise arvestuslik alus, sest ka mu vanematekodust pääseb 30 km kaugusele linna enam kui tunniga. Sealjuures on bussi marsruut ning graafik välja kujunenud juba sel ajal, kui asfaldi asemel looklesid kruusateed, mida pidi rühkisid vanad head Ikarused. Ma tean, et Eestis on aeg-ajalt kombeks paatoslikult rinnale taguda, kuidas me peame au sees muistseid kombeid, aga kas liinigraafik aastast 1980. on just see traditsioon, mida tingimata elus hoida?

“Meie eesmärk on tagada inimestele üle kogu Eesti paremad ühendused ja liikumisvõimalused ning seda nii maal kui ka linnas.”

“Ühistranspordi suurenev dotatsioon aitab meil säilitada ka üha suureneva nõudluse juures jätkuvalt head transpordiühendused ja teenuste kõrge kvaliteedi.”

majandus- ja taristuminister Kadri Simson

Reaalsus sellise ühenduse juures on see, et buss roomab ülejäänud liiklust takistades maanteel 50 km/h (ma olen neil bussidel korduvalt autoga sabas tiksunud ja hämminguga spidomeetrit jälginud) ning passib suuremates peatustes pidevalt aega parajaks teha. Ja kui maateedel on mingi aeg aastast olud tõesti nii hullud, et buss mudaaeglaselt peaks venima, siis see enamasti üldse ei tulegi. Kohalik ühistranspordinõunik kostis kord graafiku teemaliste arupärimiste peale, et bussiga sõidavad ju peamiselt pensionärid linna arsti juurde. Isegi kui see oleks nii, on ilmselt ka neil oma viimaste elupäevadega muud teha, kui välisel vaatlusel Norrast humanitaarabina saadud bussirondis mööda põlluvaheteid loksuda.

Ühistranspordiühendus peaks kõigi ühiskonnagruppide vajadusi katma, aga meil eeldatakse millegipärast, et bussiga sõidavad ainult vaesed ja/või need, kes on vanadusest või noorusest väetid (ning neil aega kannatada küll). Meenub naaber, kellega aeg-ajalt linnaliinibussis kokku sattusime ja kes alles umbes pool aastat hiljem nägi mind autoga hoovile sõitmas. “Miks sa siis bussiga sõidad, kui sul auto on?” küsis ta täiesti rabatult. Päris ausalt on linnatingimustes selle põhjuseks peamiselt see, et südalinnas parkimine on tüütu ja maksab su esmasündinud poja hinge (või midagi sellist oli tahvlil hinnakirjas). Maatingimustes aga polegi muud valikut, kui sa oma elust just iga päev tunni või paar nüristavale loksumisele ei taha raisata.

Miski ei tapa maaelu kiiremini kui eeldus, et töötegemine peaks käima sealsamas, kus sa elad. Hoopis paremini aitaks seal elu hoida ja juurdegi tuua see, kui kohalikul ning piirkondlikul tasemel arendataks infrastruktuuri, mis linnadesse töölekäimist igati toetab. Ühistranspordivõrk tuleb kujundada nii, et sellega saab mõistlikul ajal ning kiirusega linna tööle ja kooli (ning sellele lisaks arsti juurde või turule). Alles siis kui ühistranspordivõrk on kaasaegne, puhas, kiire, mugav ja päriselt võimaldab maalt linna tööle käimist, võib hakata kokku arvutama, kas võiks selle nüüd ka tasuta teenuseks teha.

Riigi doteeritud kaugliinid

Hämminguga lugesin täna Postimehest, et lisaks maakonnaliinidele laieneb tasuta bussisõit ka riigi doteeritud kaugliinidele, millede seast leidsin ainsa bussi, millega Tartust vanematekoju käin – liin nr 347 Pärnu-Tartu. Pärnu ja Tartu vahel sõidab ööpäevas 12 erinevat bussiliini, millest vaid üks kolistab hommikul avasta-kodumaad ringiga läbi Tori, Vändra, Suure-Jaani jmt asulate ning õhtupoolikul tuldud teed tagasi. Kuna liini sõiduaeg kokku on 3:15 teiste liinide ca 2:40 vastu, aga piletihind kiirematega võrdväärne või kallimgi, kasutavad seda bussi praegu tõesti peamiselt need inimesed, kellele see on ainus kodukanti läbiv liin.

Kui sellel liinil nüüd ühtäkki tasuta sõita saab, on ilmselt hoopis rohkemad Pärnu inimesed valmis alla neelama pisukese ajakulu ja ebamugavuse, et tasuta teise Eesti otsa saada. Artiklist jääb ka selgusetuks, kuidas üleüldse on praktikas lahendatud näiteks see, et sõitja saaks omale soovitud bussis istekoha broneerida. Igal juhul tekib vägisi kahtlus, et plaanitud muudatusega saavad tasuta sõiduvõimaluse hoopis nende suuremate linnade inimesed, kellel praegu konkureerivaid tasulisi liine niikuinii jalaga segada on ja kohti ei jää nendele inimestele, kelle huvides selliseid liine üldse üleval peetakse.

Riiklik heldus või karuteene?

Kui riigil on raha helde olla, peaks seda tegema ülimalt eesmärgistatud moel, aga hetkel jääb täiesti selgusetuks, kelle jaoks see muudatus tehtud on või mida saavutada üritatakse. Plaani taga ei tundu olevat ühtegi uuringut ega analüüsi ning tegemist on lihtsalt populismi väljaloksumisega üle pealinna piiride. Kokkuvõttes tundub, et tasuta bussisõidu laiendamisega tehakse maaelule hoopis karuteene.

4 kommentaari “Soovimatud heateod, ehk meeleheitekarjatused tasuta ühistranspordist

  1. Ega need linnaliinid targemad pole – ma pole siiani suutnud aru saada Pärnu ühistranspordi loogikast ja nendel harvadel kordadel, kui mul oleks vaja Pärnus bussiga sõita, olen ma pärast hullunud bussigraafikute uurimist lihtsalt alla andnud ja jala läinud sinna, kuhu mul vaja. Õnneks on mul tavaliselt vaja lõppkokkuvõttes saada Sindi bussi peale ja sinna annab igalt poolt Pärnu raames jala minna.

    Meeldib

    1. Sindi buss on ka ainus loogiline liin, mis mööda peatänavaid sõidab. Kõik ülejäänud teevad müstilisi tiire kuskil ühesuunalistel tänavatel nagu üritaks potentsiaalseid sõitjaid kannult raputada. 😀

      Meeldib

  2. Mulle meeldib see, et su postituse lõpus troonivad suurelt kaks Nissani reklaami. Ilmselt pole need küll kahjuks sinu valitud, kuid oh milline magus iroonia! 😀
    #ostanissan #suurvendloebkasublogi

    Meeldib

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s